Selasa, Disember 27, 2011

Tuntunan MU vs Tuntunan Manusia

Hati yang tidak tetap pada Allah sering berubah pandangan. Jika benar kita memilih sesuatu berdasar tuntunan wahyu Allah, insyalah kita merasa mudah. Walaupun ada yang menghalang dan mencabar pilihan tersebut. Ini kerana hati kita tetap padaNYA. Janganlah kita membuat sesuatu pilihan kerana tuntunan manusia. Kerana manusia tidak pernah menjanjikan kebahagian sesama manusia itu. 





Perjalanan sebuah kehidupan pasti ada banyak simpang dan liku. Walaubagaimanapun, liku dan simpang perjalanan setiap manusia pasti berbeza. Ada yang mempunyai simpang yang banyak diawal perjalanan tapi ada yang sangat banyak liku menghampiri perjalanan.  Adakala liku dan simpang yang sama perlu kita hadapi beberapa kali. Begitu juga dalam hubungan lelaki dan wanita.

Sudah menjadi fitrah lelaki akan berpasangan dengan wanita. Bagaimana pengakhiran sebuah hubungan itu bergantung kepada kebijaksanaan pasangan tersebut. Selagi lelaki dan wanita belum berkahwin, kita kenali mereka sebagai bakal pasangan. Andai telah berkahwim, barulah layak mereka digelar sebagai pasangan.  Ada yang menjadi bakal pasangan untuk tempoh yang lama, tapi hanya sekejab menjadi pasangan. Ada pula yang hanya sebentar menjadi bakal pasangan tetapi bertahan hingga ke akhir hayat sebagai pasangan.

Pada zaman sekarang, pasangan bukan lagi dipilih oleh ibu bapa, tetapi oleh individu tersebut. Walaubagaimanapun, pendapat dan pandangan ibu bapa sering di utamakan dalam pemilihan pasangan. Jika bakal pasangan ini telah bersetuju untuk melangkah ke simpang yang lebih mencabar. Maka mereka akan memperkenalkan bakal kepada ibu bapa masing-masing. Seterusnya ibubapa akan bertemu dan cuba mengenali bakal pasangan anaknya serta keluarga besan. Apabila kedua-dua pihak setuju maka melangkahlah mereka memasuki simpang dan melalui liku rumah tangga. Amat mudah dan senang bagi pasangan yang mendapat restu kedua-dua keluarga. Seringkali hubungan begini dipermudahkan Allah. Insyalah perjalanan ini mengikut tuntunan wahyuMU. Sebagaimana yang tersurat dalam kalam Mu yang agung.

Pilihan pasangan melalui tuntunan manusia sering dipengaruhi oleh nafsu dan emosi. Ada manusia mencari pasangan berdasarkan kekayaan dan ada pula yang berdasarkan rupa. Ini semua ada tuntunan nafsu manusia yang tidak dipandukan iman. Seterus emosi akan menguatkan pilihan hati yang buta. Jika berlaku sesuatu yang tidak dirancang dikemudian hari, maka mula lah episode salah menyalah antara satu sama lain. Kebahagian yang diharap, kesengsaraan yang dirasai. Yang sering terkesan akibat pilihan berdasarkan tuntunan manusia adalah hati. Berseronok lah syaitan melihat satu lagi pasangan adam hawa di hanyutkan dalam emosi tanpa iman.

Islam itu indah, agama itu cantik, jiwa itu murni, hati itu bersih….yang mencemari semua ini adalah tuntunan manusia yang mengikut nafsu dan emosi tanpa mengutamakan tuntunan Allah.

Selasa, Disember 20, 2011

Cara-cara & Perkara Sunat dalam Menyambut Bayi Mengikut Islam

Beberapa perkara telah disyariatkan oleh Islam ketika menyambut bayi diantaranya:
Disunatkan mengucapkan tahniah
Orang-orang Islam adalah digalakkan supaya bersegera mengucapkan tahniah kepada saudaranya atau sahabat-handainya yang baharu sahaja menerima cahaya mata. Amalan ini disuruh kerana menghibur saudaranya selain itu amalan ini dapat mengeratkan silaturrahim sesama Muslim.
Sekiranya seseorang itu tidak sempat untuk mengucapkan tahniah adalah digalakkan untuk mendoakan kesahteraan kepada saudaranya dan anak yang baharu dilahirkan oleh isterinya. Antara doanya ialah:
pg3b Cara cara & Perkara Sunat dalam Menyambut Bayi Mengikut Islam
“ Semoga Allah memberkati kurnianNya, syukurilah atas pemberian ini, penuhilah keperluannya dan rezekikanlah masa hadapannya
Kemudian apabila doa ini diucapkan maka disunatkan pula kita menyahutnya dengan ucapan
pg3c Cara cara & Perkara Sunat dalam Menyambut Bayi Mengikut Islam
“ Mudah-mudahan engkau juga diberkati Allah serta dilimpahi keberkatan ke atas engkau.
Disunatkan azan dan Iqamah
Rasulullah SAW sabdanya yang bermaksud: Sesiapa yang memperolehi
cahata mata (anak) maka hendaklah diazankan di telinga kanan dan
diiqmahkan di telinga kiri, nescaya terlepaslah darinya angin tiupan
syaitan”
Melakukan azan dan iqamah ini mempunyai hikmah tertentu, selain dari usaha untuk memohon perlindung daripada gangguan syaitan, azan juga merupakan laungan dan seruan kepada Allah, kepada agamaNya dan beribadah kepadaNya. Dengan itu jika lakukan seruan ini akan mendahului seruan syaitan. Azan juga adalah seruan kepada fitrah manusia yang asal sebelum digoda oleh syaitan yang ingin mengalih haluan kepada jalan jalan yang terkutuk dan dilaknati oleh Allah.
Melakukan Tahnik atau membelah mulut
Tahnik ini dilakukan dengan meletakkan sedikit isi tamar di atas jari telunjuk dan dimasukkan ke dalam mulut bayi serta dengan perlahan-perlahan digerakkan jari itu ke kanan dan kiri mulut bayi. Ini dilakukan sehingga isi buah tamar tadi menyentuh pada keseluruhan mulut bayi berkenaan dan tamar tersebut akan masuk ke dalam rongga tekaknya. Jika tidak ada tamar maka boleh digantikan dengan manisan lainnya seperti gula dan sebagainya. Adalah lebih afdhal kalau tamar itu dikuyah oleh orang
alim atau orang soleh untuk mendapatkan keberkatannya. Dalam satu hadis diriwayatkan oleh Al-Bukhari dari Abi Musa r.a. katanya: “ Telah dikurnikan kepadaku seorang anak, aku membawanya menemui baginda Rasulullah s.a.w. baginda menamakannya Ibrahim, lalu baginda mentahnikkannya dengan tamar dan mendoakan keberkatan untuknya, kemudian baginda menyerahkan kembali anak itu kepadaku” amalan tahnik ini adalah untuk menguatkan anggota mulut bayi supaya
lebih mampu untuk menghisap susu ibunya.
Mencukur rambut
Ini dilakukan sebaik-baiknya pada hari ketujuh kelahiranya, kemudian rambut itu ditimbang seberat emas atau perak dan disedekahkan pada fakir miskin, jika tidak mampu maka ditukarkan atas kadar wang atau sebagainya. Amalan bercukur ini mengandungi hikmah yang tertentu iaitu: dari sudut kesihatan, ia boleh menguatkan tenaga pertumbuhannya, menghilangkan selaput kulit kepala (iaitu sejenis cecair beku yang meliputi kulit kepala) dan juga dapat memberikan daya kekuatan dan ketajaman pada penglihatan mata, bau dan pendengaran. Dari sudut kemasyarakatan bercukur mengalakkan umatnya bersedekah disamping menunjukkan kesyukuran kepada Allah di atas kurniaan-Nya. Walaupun disunatkan bercukur bagi orang Islam tetapi dilarang daripada melakukan Qaza’ iatu mencukur sebahagian kepala kanak-kanak dan meninggalkan sebahagian yang lain. Larangan ini mempunyai hikmahnya yang tersendiri, ini untuk menunjukkkan sifat keadilan Allah s.w.t dan RasulNya s.a.w. di mana manusia diperintahkan supaya berlaku adil walaupun terhadap dirinya sendiri. Larangan mencukur sebahagian kepala dan meninggalkan sebahagian kepala dan meninggalkan sebahagian yang lain merupakan suatu perbuatan yang zalim kepada kepala kerana hal sedemikian menyebabkan sebahagian kepala akan ditutupi dan sebahagian yang lain terdedah tanpa rambut.
Berkhatan
berkhatan ialah memotong selaput kulit yang menutupi kepala zakar lelaki atau memotong sedikit hujung daging yang tumbuh dalam faraj perempuan. Dalam hal ini Rasulullah s.a.w telah bersabda yang bermaksud: “ kebersihan itu lima perkara: berkhatan, mencukur bulu ari-ari, menggunting misai, memotong kuku dan mencabut bulu ketiak” (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Hukum berkhatan: terdapat perbezaan pendapat,
a) menurut Imam Abu Hanifah dan Imam Hasan al-Basri bahawa berkhatan itu sunat hukumnya.
b) Manakala menurut Imam Syafie, Imam Malik dan setengahnya yang lain mengatakan khatan hukumnya adalah wajib. Mereka mengeluarkan hukum berdasarkan kepada hadis Rasulullah s.a.w yang bermaksud:
“ sesiapa yang menganut Islam, hendaklah ia berkhatan sekalipun ia dari golongan dewasa”
Manakala waktu berkhatan pula, kebanyakan ulama berpendapat bahawa berkhatan itu mula diwajibkan bilamana umur kanak-kanak hampir usia baligh. Ini kerana memudahkan bagi mereka menunaikan tanggungjawab hukum syarak yang ditetapkan ke atas mereka apabila baligh kelak. Tetapi berkhatan adalah lebih afdhal dilakukan pada hari pertama dilahirkan. Ini bersesuaian dengan hadis Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: “ Baginda Rasulullah s.a.w melaksanakan aqiqah untuk Hasan dan Husin serta mengkhatankan keduanya dalam tempuh tujuh hari ( dari hari kelahiran)”.
(Riwayat Al-Baihaqi).
Menamakan anak 
Islam mengalakkan umatnya memilih nama yang baik untuk dinamakan kepada anak-anak kita sebagai tanda pengenalan dan perbezaan antara orang Islam dan Orang yang bukan Islam. Nama yang baik juga sangat mustahak kerana panggilan yang sering dipanggil adalah doa yang dapat mempergaruhi keperibadian anak tersebut.

p/s: maklumat di cedok dari faizal@iits

Ibu kota paling hijau di dunia

Terdapat 5 ibu kota paling hijau di dunia pada masa kini. Iaitu:
1.       Malmo, Sweden
Kota ini terkenal dengan taman mereka yang indah dan merupakan salah satu kota terbesar di Sweden. Kota ini amat menitik beratkan pencemaran dan pelbagai usaha dilaksanakan bagi mengelakkan udara kota mereka di cemari. Salah satunya adalah banyak lorong-lorong pejalan kaki dibina di kota ini. Penduduk di sini digalakkan berjalan kaki. Maka secara tidak langsung ia dapat mengurangkan penggunaan kenderaaan dan pencemaran.
2.       Curitiba, Brazil
Curitiba adalah sebuah kota di selatan Brasil. Ibu kota asalnya adalah lombong emas. Dari awal abad ke-19 telah menerima banyak imigran dari Jerman, Itali, dan Poland. Kota ini memiliki banyak sekali ruang hijau seperti taman dan kebun botani yang sangat indah seperti Bosque Alemão. Kota ini difokuskan untuk menjadi kota paling hijau dengan penduduknya disarankan untuk meninggalkan kenderaan mereka di rumah.
3.       Vancourver, Canada
Bandar yang pertama di dunia yang bakal menganjurkan sukan olimpik musim sejuk,  menggunakan tema “sustainable”, memanfaatkan sampah elektronik sebagai medal, membina stadium yang berkonsep sangat “green”. Namun ini bukannya kerana olimpik musim dingin. Vancouver sememangnya sejak dari dulu telah menggunakan 90%  keperluan elektrik kota ini dari sumber hidroelektrik, angin, matahari, dan kuasa ombak secara meluas untuk menjaga kelestarian kota ini. Vancouver dijangka menjadi kota paling hijau dibumi menjelang 2020.
4.       Reykjavik, Iceland
Ibukota Iceland, sebuah negara yang terdekat dengan kutub utara ini, telah menggunakan “sistem hijau” untuk kotanya yang mana 100% elektriknya dijana dari air panas, sistem pengangkutan  menggunakan bas hydrogen. Kota paling hijau di eropah dan dunia. Serta kota dengan langit paling bersih dan biru di seluruh kota  raya di bumi.
Kota ini hanya menerima 4 jam panas pada musim dingin dan malam yang sangat bersinar pada musim dingin. Kota ini digemari para environmentalist untuk berkunjung atau orang awam yang datang  untuk sekadar menghirup udara segar.
5.       Portland Oregon, AS
Kota pertama di AS yang membina laluan pejalan kaki yang terbaik dan mengesa penduduknya mengurangkan penggunaan kenderaan. Juga merupakan salah satu kota pertama yang berjanji untuk mengurangkan pencemaran dan memulakan pembinaan bangunan dengan bahan mesra alam

Jumaat, Disember 09, 2011

Perkahwinan Double A

Asmahida & Azwan…ini adalah cinta yang sampai ke jinjang pelamin.  Semoga ikatan ini kekal ke syurga. Agar kasih sayang ini bisa menggapai dan menikmati cintaNYA Yang Maha Abadi. 

Mereka berdua nie adalah sahabat aku time kat UKM-KL dulu. Tapi time kat UKM x rapat sangat. Ktorg jadi rapat lepas abis degree, maklum lah sama-sama terlibat dengan aktiviti sukarela. Banyak tempat ktorg jelajah sama dan mcm2 hal lah jadi. Tp 2 sema sebelum aku kawen lah kan. hihihi... Kira nie adalah perkahwinan sahabat aku sendiri yang pertama aku hadiri selepas kawen. Memang teruja nak pegi pasal dah lama x jumpa member2 berpoya-poya time bujang.


Kad jemputan yang di pos khas daripada KL ke Sibu, 1st time dapat kad mcam nie, suka warna dan design dia. Simple dan kemas. Pandai double A pilih. 
Ha...lama x jumpa kak salwa. Time nie leh duk 1 meja best. Banyak gak tips2 utk wanita pegnant yg kak wa bg. Yg sebelah 2 adalah suami nya yg dah 7 tahun kawen. Pertama kali nie bergambar dengan bunga selepas 7tahun kawen kata nya...hihihi....
Shatz, Syam & Ecah..lama x borak..tapi time nie pun x leh nak borak sgt pasal shatz jadi pengapit & mie (x da dlm gambar) lak jadi pengarrah majlis. hehhee...so skit2 jer.. 
Ini lah pasagan pengantin Azmahida & Azwan (double A lah kan). Tahniah As &  Weng...semoga kekal bahagia ke anak cucu dan akhirat. 

Kenangan Terindah

Hadiah perpisah untuk rakan pejabat...
Setelah lama bersama di tempat kerja, sedih lah pulak nak berpisah. Jangan jadikan perpisahan sebagai pemutus. Ini adalah cenderahati yang diminta oleh seorang pelanggan untuk dua orang rakan sekerja yang akan berhenti. Walaupun ia tidak seberapa, tapi amat menarik dan bermakna apabila di abadikan dengan photo beramai-ramai dan mengikut warna kesukaan sahabat tersebut. Ini lah tempahan bulan november hari tuuueee...

Rabu, Disember 07, 2011

Tomato Ceri

Hasil pertama tanaman ini....
Pokok Tomota Ceri di laman rumah...
Ini adalah pokok tomato ceri sumbangan bekas pengarah JKM,Cawangan Sibu kepada kami. Oleh kerana kami tiada pengalaman menjaga, .so sebelum terlambat cari lah cara-cara nak jaga pokok nie..dan terjumpa lah satu cara dari blog satu mamat nie...insyalah menjadi...

Cara terbaik menjaga pokok tomato ceri.

Pokok yang sihat adalah dari akar yang sihat. Jadi, media tanaman perlu dari bahan terbaik. Antara contoh media yang baik ialah campuran dari sabut kelapa, sekam arang dan bahan organik bukan dari animal dung(najis haiwan)seperti kambing, ayam dan lembu. Terbaik adalah dari vermicompos cacing. Caranya dengan campurkan 1 bahagian sabut dan 1 bahagian sekam. Kemudian campurkan vermikompos cacing lebih kurang sebanyak 250 gm. Pengalaman saya menanam pokok ini, saya langsung tidak pernah menggunakan sebarang racun perosak. Jadi saya dapat menikmati buah yang asli (organik) dan bebas dari sebarang bahan bahaya. Sungguh enak di makan begitu saje. Pastikan ia tak terdedah pada terikan matahari yang melampau.
p/s: maklumat ini di ambil dari  blog saudara Ismi Ahmad Helmi 

Nikon DH2

Nikon DH2  di bawah adalah milik adinda aku…1st time tengok time raya aji.  Selama nie hanya dengar dia bercerita jer... 


Perkahwinan I&N

Salam, kali nie perkahwinan sahabat Mr.Y yang merangkap sebagai pasangan pengapit majlis kami di KL dulu…bukan sahabat kepada sahabat ok... Ini merupakan perkahwinan sahabat yang pertama kami berpeluang hadiri setelah berkahwin. Maklum lah sewaktu  perkahwinan sahabat-sahabat yang lain kami tak ada di semenanjung. So apa yang jadi di Majlis perkahwinan ini….Jom ikuti cerita saya…

Perkahwinan nie berlangsung di Dewan Merak Kayangan Felda, pada 06.10.2011 jam 8.00malam. Untuk pengetahuan semua, pasangan ini telah selamat di ijab dan qabulkan pada 02.10.2011.
Jika dahulu, mereka menjadi pasangan pengapit kami, kini kami menjadi pasangan photographer mereka. Hehhee…oleh kerana kami tidak membawa pulang Nikon D3000, terpaksalah kami menggunakan Nikon D3100 hak milik pasangan pengantin dan Canon xxx hak milik pengapitnya. Pengapit pasangan ini iaitu Mr.S juga merupakan sahabat Mr.Y sejak sekolah rendah.  So saya pilih untuk guna Nikon D3100 manakala Mr.Y menggunakan Canon xxx. Haa….x lupa kami turut membawa photograoher kecil…it’is TARA…yang menggunakan camera Lumix DMC-L585 . Lumix DMC-L585 adalah hak milik Mr.Y, memang menjadi kebiasaan kami jika tidak membawa DSLR, kami membawa compact camera. Mana tahu ada moment2 yang syiok or menarik..dapat lah snap kan.  Kembali kita ke kisah majlis tadi ok…Macam biasa mana ada moment best dan menarik di majlis itu kami snap..tapi mintak maaf banyak-banyak pasal kami tak ambil lagi photo2 dari 2 camera tersebut, yang ada hanyalah photo yang di snap oleh TARA…

Antara acara yang menarik pada malam tersebut adalah tanyangan gambar dan nyanyian pengacara…waaa..pengantin lelaki nyanyikan ayat terakhir lagu My Baby You khas buat si isteri..so ROMANTIKA…  Kenapa tayangan gambar itu best, pasal ada gambar MR.Y time muda2 jugak…

Rasanya itu sahaja cerita tentang majlis kali nie…apa pun sebelum akhiri kita tengok photo-photo yang tak seberapa ini….

Kad jemputan

Bahagian dalam kad

Possing dalam bilik persiapan...

Perarakan pengantin...

Perkahwinan di Sibu, Sarawak



Assalamualaikum…Kali nie nak bercerita tentang perkahwinan yang berlangsung di Dewan xxx kat Sibu, serawak. Dewan ini terletak di Kg.Bandung… Sebenarnya perkahwinan nie dah berlangsung pada bulan julai lalu, tapi baru kali nie sempat nak bercerita tentang perkahwinan nie. Pasangan kali nie pun merupakan sahabat kepada sahabat.

Apa yang baru aku tengok dalam perkahwinan di sini adalah adat berebut makanan. Di mana pasangan pengantin akan duduk bersimpul dihadapan pulut kuning. Seterusnya mak andam akan membuka tudung saji. Siapa yang cepat cubit makanan dan suap pasangannya. Kira pengantin berebut makanan bukan untuk diri sendiri tetapi untuk pasangan lah kan.

Seterusnya apa lagi, nikmatilah suasana yang tak seberapa yang sempat di snap. Maklum lah nie perkahwinan sahabat kepada sahabat, maka malu lah skit hamba nak ke depan. Hihihi….so mana yang sempat je lah ek….

Tengah baca doa nie.....

Ada 2 goody beg yang aku dapat....hehehe...

Ini kak zila...from kuching.

Ini Nir...sama tempat keja dengan k.zila.

Isnin, November 28, 2011

Happy B'day Mr.Yaman

Salam...November banyak b'day kena wish...antaranya...Anisah, Asiah, Munirah, Shafi, Shamil dan yang paling penting.....Suami tercinta lah kan....hehehhe...Sehari sebelum b'day 2 ktorg g X'mas wonderland kat sibu nie...ingat kan gempak sangat lah...tapi hampeh... kat luar nampak besar, tapi masuk dalam kecik... Apa pun aku suka je tengok lampu...banyak lampu....

Ini lah bbrapa gambar yang di ambil.....enjoy yea...

 
1st action dalam x'mas wonderland kat Star Mega  Mall, Sibu
Angry Bird pun sambut X'mas ker....?
Orang salji
Comey!!!!
Best if aku leh duk sini....

Rabu, November 16, 2011

Nasi Arab My @ Nasi Mandhi My

Kali nie nak bercerita pasal Nasi Arab My/ Nasi Mandhi....Nasi nie buat masa rasa haji ari 2...macam mana leh nak wat nasi nie....sebab memenuhi permintaan MY iaitu ayahanda kami lah... Dia suka sangat makan nasi arab setiap kali turun ke KL... Kenapa bila turun KL baru dia nak makan nasi arab, aku pun tak tahu... Oleh kerana suka sangat, maka di suruh anak-anak dan isteri belajar mencuba. Kira berani mati lah cuba buat banyak2 terus untuk hari raya kan. Alhamdulillah walaupun sedikit tawar tapi nasi menjadi. Yang istemewanya, nasi arab nie di makan dengan ayam goreng berempah. Bukan ayam bakar lemon. Walau macam manapun ia tetap sedap..lagi sedap jika dimakan dengan sup...
Berikut ada lah resipi nasi dan sos nyer...


Nasi:
4 cawan/pot beras basmathi ~ rendam 20 minit dan toskan
3 camca besar minyak sapi
4 1/2 cawan air atau secukupnya
1 biji bawang besar ~ hiris halus
3 ulas bawang putih ~ hiris halus
1 inci halia ~ hiris halus btg mancis
1/3 cwn kismis
Rempah tumis ~ 1 batang kayu manis, 1 kuntum bunga lawang, 3 biji buah pelaga, 5 kuntum bunga cengkih
Sedikit pewarna kuning
Garam secukup rasa.

Cara penyediaan nasi:
1. Panaskan minyak tumis rempah tumis, bawang putih, bawang besar dan halia hingga harum dan bawang layu. Masukkan kismis, goreng sebentar dan masukkan pula air, biar mendidih.
2. Bila mendidih, padamkan api dan tuang ke dalam rice cooker. Masukkan beras dan garam secukup rasa, kacau rata dan masak seperti biasa.
3. Bila nasi kering, buat lubang ditgh nasi dan letakkan foil. Masukkan 1 sudu minyak dan seketul arang yang telah dibakar. Tutup tudung periuk selama 2minit supaya aroma asap arang tadi meresap ke dalam nasi.
4. Buka semula tudung periuk dan keluarkan foil bersama arang tadi.
5. Titiskan 2-3 titik pewarna kuning, kacau/gembur nasi dan masak nasi sehingga masak.

Sos:
1 biji tomato ~ hiris
5 biji cili besar hijau (nk pedas tmbh lagi) ~ hiris
Garam
Gula

Cara penyediaan:
~ Kisar semua bahan, sekejap sahaja. Jangan sampai terlalu hancur.

Ayam goreng berempah:
~ Ayam di potong kecil-kecil dan di perap dengan campuran rempah (boleh didapati di pasaran).

Selasa, November 08, 2011

Selamat Hari Raya Aidiladha

Salam aidiladha semua....1st time balik ganu lps kawen adalah time raya aji....waaa........sangat seronok.....rasa tak nak balik ke sana jer....hahaha...

pengalaman baru buat en.suami raya aji tahun nie....raya aji stail trganu....bahagi daging sdr...bukan masjid or surau.....

Yang paling best dapat makan satay buatan sendiri....


Khamis, November 03, 2011

Family Day Kimia Sibu

Salam Family Day
 Pantai Belawai
28/10/2011
Gambar aksi bersama peserta family day Jabatan Kimia Sibu

2 juara games family day

beach ball

famili kak maryana yang sporting

men baling telur

lauk sesudu di pantai Belawai

2 jaguh yang menangkap sesudu

lauk malam family day

menarik x,goreng pon sedap

Selasa, November 01, 2011

POCKET LANDSCAPE LAYFLAT HARDCOVER for RM50 only!!!


Sekarang telah hampir ke penghujung 2011...maka bermula lah pesta cuti sekolah dan beberapa perayaan seperti aidiladha, awal muharam dan krismas....Apa kata ambik gambar banyak-banyak dan lakarkan dalam bentuk Layflat hardcover photobook....

Promosi POCKET LANDSCAPE LAYFLAT HARDCOVER 5" x 7" ....20 pages with gloss laminated pages and cover...hanya RM50 tidak termasuk kos penghantaran. Promosi ini berlarutan sehingga hujung tahun....

Amat cantik di buat untuk baby yang baru lahir dan kanak-kanak. Saiz yang kecil, mudah untuk dibawa kemana-mana. Jika yang bercadang untuk merantau pada tahun hadapan, boleh lah abadikan gambar keluarga dalam bentuk POCKET LANDSCAPE LAYFLAT HARDCOVER ini...ye la, senang nak bawak....masuk pocket je pun....

Isnin, Oktober 31, 2011

PhotoBook Design

Untuk mengabdikan sebuah memori, kita sering merakamkan ia dalam bentuk gambar. Jika kamera dulu menggunakan gulungan filem sebagai perekod setiap gambar yang di ambil. Tetapi kini semua gambar di rakam dalam bentuk digital sama ada menggunakan handfon, kamera atau pelbagai gadget-gadget lain.

Jika dulu selepas gambar di ambil, kita akan cuci ia untuk melihat hasilnya, tetapi kini hasil nya tak perlu dicuci..terus di lihat atau di pindah ke komputer..maka dapat lah kita lihat ia dengan lebih besar dan jelas. Apa pun kita perlu ingat, bahan dalam bentuk digital ini akan rosak atau hilang juga...bayangkan jika rumah di rompak..pasti handfon or laptop akan hilang....mana nak cari balik gambar2 yang kita simpan di dalamnya. Maka cara penyimpanan kenangan zaman dahulu itu lebih selama. Tak ada sapa nak ambik album gambar kita. Yang bezanya dulu kita cuci sekeping2....apa kata sekarang kita gabungkan gambar2 itu dan jadikan ia dalam bentuk photobook.

Naimy art mula design photobook perkahwinan sebagai langkah permulaan. Seterusnya mengorak langkah lebih jauh dengan melakukan design bagi keluarga dan persahabatan. Terdapat pelbagai jenis photo book yang ditawarkan di pasaran, setakat ini naimy art telah melakukan design photobook bagi deboss hardcover, softcover, layflat hardcover dan fullwrap hardcover photobook.  Maka berikut adalah beberapa contoh cover yang telah di buat oleh naimy art...Jika ada permintaan lain boleh lah dirunding lagi....

cover 1

cover 2

cover 3

cover 4

cover 5

cover 6

cover 7

cover 8

Colour PhotoMug Design

Berikut adalah sebahagian design template photomug yang telah disiapkan oleh Naimy Art. Kebanyakkan photo mug ini adalah untuk di simpan sebagai kenangan dan sebagai cenderahati buat sahabat handai. Selain itu Naimy Art turut melakukan design photo mug sebagai  penghargaan buat pelanggan takaful ikhlas di bawah kelolaan agen Mohd Yaman Idris. 

Keluarga Adam sewaktu sambutan Aidilfitri 2011. Rekaan menggunakan konsep kekeluargaan sebagai kenangan sambutan aidilfitri pertama dengan puteri ke-2, shuada mardiha.
Kenangan keluarga di majlis perkahwinan cousin paling sporting. 
Ini lah keluarga baru yang semakin membesar. Sebanyak 3mug di sediakan bagi design ini. 3 mug mewakili 3 family kecil.
Design of friendship....khas buat sahabat yang bakal meraikan ulang tahun .  Corak dan tema adalah pilihan pelanggan. 
Salah satu design bagi pelanggan takaful ikhlas. 
Design of nostalgic. Khas buat sahabat yang istemewa.

*p/s: corak dan tema bagi setiap rekaan adalah mengikut kehendak pelanggan.
Jika berminat boleh hubungi saya di naimyamani@gmail.com
  

Anda Mungkin Berminat dengan....

Follow by Email